خانه > کد گشایی از یادداشت علیرضا بهشتی خطاب به توکلی > کد گشایی از یادداشت علیرضا بهشتی خطاب به توکلی

کد گشایی از یادداشت علیرضا بهشتی خطاب به توکلی

کد گشایی از یادداشت  نگران کننده ی علیرضا بهشتی شیرازی

آیا « ولی امر» ، « متولی امور» است ؟

——————————————————————-

( پیام نگران کننده ) دکتر بهشتی دو جمله کوتاه،  اما نگران کننده  ،دارد : 1. دیگر لازم نیست تا فردا صبرکنید؛ «متولیان امور» حرمت شکنی از استثنائات را از دیروز شروع کرده‌اند.2. اگر باور نمی‌کنید، تا فردا صبر کنید.

فردا ؟ دیروز ؟ امروز یکم مهر ماه ۱۳۸۸ است . براستی دیروز چه رخ داده است که دکتر بهشتی  آن را حرمت شکنی از استثنائات می داند ؟ فردا چه رخ می دهد که تمام گفته های دکتر بهشتی را در آن می توان باور کرد ؟فردا ، اجلاس خبرگان به پایان رسیده است و احمدی نژاد از نیویورک برگشته است . یعنی هیچ گونه نگرانی از حرمت شکنی از استثنائات ، بابت اجلاس خبرگان و یا سفر به سازمان ملل وجود ندارد ؟   آیا این حرمت شکنی بزرگ همان دستگیری بزرگان جنبش سبز نیست ؟ آیا این حرمت شکنی  برکناری هاشمی رفسنجانی از ریاست خبرگان نیست ؟

——————————————————————

اصل خبر این است : در پی نگارش نامه‌ای از سوی دکتر احمد توکلی خطاب به مهندس میرحسین موسوی و حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی، سیدعلیرضا بهشتی شیرازی، سردبیر روزنامه کلمه سبز در نامه‌ای به موارد مطرح شده در این نامه پاسخ داد….beheshti1

قبلاْ در اینجا گفته ام که نوشته های  مشاوران عالی و درجه یک موسوی را باید جدی خواند و جدی گرفت . امروز  یادداشت جدیدی  از آقای علیرضا بهشتی شیرازی  به بهانه نامه ی  توکلی به خاتمی و موسوی منتشر شد . یادداشتی بسیار دقیق، اما نگران کننده ! . کد گشایی از کل یادداشت را به فرصتی دیگر می گذارم اما سه پیام اصلی آن  و نگران کننده ی آن باید هر چه زودتر  شنیده شود .

پیام اول : علیرضا بهشتی در یک  تعبیر عجیب و خارق العاده    » فرماندهان و سازمان‌دهندگان حوادث تلخی که بر کشور گذشت » . را  متولیان امور ؟! می نامد .

صفت های این متولیان امور را  را بهشتی در همین یاد داشت آورده است ، دقت کنید  :

  • ضایعات این چندماهه، حتی حرکات عصبی گروهی از راهپیمایان در روز قدس، نتیجه خطاهای پی در پی متولیان امور است …
  • هیچ‌کس نمی‌داند از فرماندهان و سازمان‌دهندگان حوادث تلخی که بر کشور گذشت باید با چه عنوانی نام ببرد. ما اجمالا نامشان را گذاشته‌ایم «متولیان امور»؛ متولیان اشتباهات این چند ماهه .
  • اشتباهات این چند ماهه محصول رفتار کسانی است که تصور می‌كنند اگر یك امر موهوم را ده بار با صدای بلند و اعتماد به نفس كافی فریاد بزنند آن امر موهوم به واقعیت تغییر ماهیت می‌دهد و چون این تغییر ماهیت صورت نمی پذیرد همواره به دنبال مقصر هستند. از نظر آنها تقصیر همیشه در یک جایی بیرونی قرار دارد؛ بیرون از مرزها، بیرون از نظام، بیرون از حلقه خودی‌ها، بیرون از جلسه تصمیم‌گیری‌ها، بیرون از هر جایی که آنها هستند؛ از نظر آنها همه متهم به خیانت و ارتباط با اجنبی و جیره‌خواری و هر اتهام دم‌دستی و نخ‌نمای دیگر هستند، همه به جز خودشان و در الصاق این اتهامات استثنایی جز خودشان وجود ندارد.
  • این موسوی بود که اجازه نداد مردم در دام تبلیغات کسانی بیفتند که می‌خواستند اسلام را به خطاهای «متولیان امور» متهم کنند.

beheshtiاما مشکل چیست ؟ بهشتی می گوید :  متولیان امور!؟ مشکل امروز ما این است که کسی آنان را نمی شناسد و به وظایف آنها توجه نمی کند ! :

  • آیا فکر نمی‌کنید برای تامین چنین هدف مهمی متولیان امور هم وظایفی دارند؟ وظایفی که خود باید بار سنگین آن را بردارند؟ و لا تزر وازرة وزر اخری و ان تدع مثقلة الی حملها لا یحمل منه شی و لو کان ذا قربی. و هیچ باربردارنده‌ای بار دیگری را بر نمی‌دارد و اگر دیگری را به برداشتن بار سنگین خود فراخواند، چیزی از آن برنخواهد داشت، اگرچه خویشاوند باشد.

پیام اصلی اینجاست :  ولی امر متولی چه اموری است ؟ آیا هیچکس باید باری را که بر دوش ولی امر گذاشته شده است بردارد ؟! براستی باری که بر دوش ولی امر گذاشته شده است غیر از متولی بودن امور است ؟!

پیام دوم : ( پیام نگران کننده ) دکتر بهشتی دو جمله کوتاه،  اما نگران کننده ،دارد :

  • دیگر لازم نیست تا فردا صبرکنید؛ «متولیان امور» حرمت شکنی از استثنائات را از دیروز شروع کرده‌اند.
  • اگر باور نمی‌کنید، تا فردا صبر کنید.

فردا ؟ دیروز ؟ امروز یکم مهر ماه ۱۳۸۸ است . براستی دیروز چه رخ داده است که بهشتی  آن را حرمت شکنی از استثنائات می داند ؟ فردا چه رخ می دهد که تمام گفته های  بهشتی را در آن می توان باور کرد ؟

فردا ، اجلاس خبرگان به پایان رسیده است و احمدی نژاد از نیویورک برگشته است . یعنی هیچ گونه نگرانی از حرمت شکنی از استثنائات ، بابت اجلاس خبرگان و یا سفر به سازمان ملل وجود ندارد ؟   آیا این حرمت شکنی بزرگ همان دستگیری بزرگان جنبش سبز نیست ؟! آی این حرمت شکنی مهم برکناری هاشمی رفسنجانی از خبرگان و یا استعفای او نیست ؟ این قسمت از نوشته دکتر بهشتی می تواند مویدی بر این ادعا باشد ؟ :

  • مقاله مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی را در سایت رسمی این موسسه مطالعه کنید و ببینید آیا امام حسین (ع) را با منطق همین مقاله نکشتند؟ «معیار امام راحل مبنی بر » حال فعلی افراد » برای ارزیابی میزان پایبندی خوش‌سابقه‌ها به اصول و آرمان‌های انقلاب و نظام اسلامی ، قطعا» شامل حال اعضای خانواده و بستگان خود ایشان نیز می‌شود، زیرا اگر به فرموده امام «حفظ نظام از اوجب واجبات است » ، بنابر این در صورت غفلت یا کژتابی افراد مورد احترام نسبت به آرمان‌های اصیل انقلاب و نظام ، نمی‌توان حرمت آنها را بر حیثیت و اعتبار نظام – که خونبهای هزاران شهید و مرهون ایثارگری جوانان فداکار و گمنام این سرزمین است – مقدم و مرجح دانست». ان الحسین خرج عن دین جده فدمه هدر. حسین از دین جدش خارج شده است پس خونش را باید ریخت.

پیام  سوم ( تیر آخر یا تیر خلاص ) : علیرضا بهشتی تیر آخر را امیدوارانه ،  به امید خلاص ملت رها کرده است . او  معتقد است که وقت آن رسیده است که  متولیان امور با واقعیت روبرو شوند ، تا پشتشان به خاک مالیده شود و فرماندهی همه چیز کشور از دست آنان خارج گردد؟

  • «متولیان امور» از قرار زورشان به همه چیز و همه کس می رسد جز واقعیت. تنها واقعیت است که پشت آنان را به خاک می‌مالد.
  • اینک صد روز است که جامعه ما صحنه اجرای تدابیر پرهزینه آنان است. آیا امروز بحران عمیق‌تر است یا سه ماه پیش؟ آیا در جمعه سبز که نه تهدیدی در کار بود و نه تلاقی چند تعطیلی متوالی مردم را به سفر آخر تابستان تشویق می‌کرد معترضین به نتایج انتخابات پرشمارتر به خیابان آمدند یا در روز قدس؟ کاملا پیداست که هیچکدام از راه حل‌های «متولیان امور» فایده‌ای به همراه نداشته است. آیا وقت آن نرسیده است که دیگر به تحلیل‌های مالیخوالیایی آنان اعتماد نشود و فرماندهی همه چیز کشور از دست آنان خارج گردد؟

به زعم من – که همه چیز را فلسفی – منطقی می بینم ، به این همه شباهت باید شک کرد !  دکتر بهشتی پیام ِ  معرفی متولین امور ،  دستگیری  سران جنبش سبز و برکناری هاشمی رفسنجانی از خبرگان و مواجهه با واقعیت بزرگ را مخابره کرده است .

متن یاد داشت خارق العاده علیرضا بهشتی شیرازی درپارلمان نیوز  موجود است .

تکمیلی  : سلام نیوز : یک تماس مهم با آیت الله هاشمی رفسنجانی موجب شد که ایشان ریاست جلسه اختتامیه خبرگان را به هاشمی شاهرودی بسپارد.آیت الله هاشمی رفسنجانی در جلسه اختتامیه خبرگان رهبری حضور نداشت و یک منبع آگاه در دفتر ایشان به پایگاه خبری سلام گفت که؛ علت اصلی عدم حضور ایشان تماس مهمی بود که با آیت الله هاشمی گرفته شد و وی نیز جلسه را ترک کرده است.این منبع آگاه به خبرنگار سلام گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی روز گذشته جلسه مهمی با رهبری داشتند و امروز نیز با ایشان جلسه خواهند داشت.وی در پاسخ به این سوال که خروج آیت الله هاشمی پس از تماس با ایشان ارتباطی به جلسه مهم ایشان با رهبر انقلاب دارد یا خیر؟سکوت کرد.

پی نوشت :  این خبر پس از دقایقی از سایت سلام نیوز حذف شد !

Advertisements
  1. سلام نیوز
    سپتامبر 23, 2009 در 5:05 ب.ظ.

    سلام: یک تماس مهم با آیت الله هاشمی رفسنجانی موجب شد که ایشان ریاست جلسه اختتامیه خبرگان را به هاشمی شاهرودی بسپارد.

    آیت الله هاشمی رفسنجانی در جلسه اختتامیه خبرگان رهبری حضور نداشت و یک منبع آگاه در دفتر ایشان به پایگاه خبری سلام گفت که؛ علت اصلی عدم حضور ایشان تماس مهمی بود که با آیت الله هاشمی گرفته شد و وی نیز جلسه را ترک کرده است.

    این منبع آگاه به خبرنگار سلام گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی روز گذشته جلسه مهمی با رهبری داشتند و امروز نیز با ایشان جلسه خواهند داشت.

    وی در پاسخ به این سوال که خروج آیت الله هاشمی پس از تماس با ایشان ارتباطی به جلسه مهم ایشان با رهبر انقلاب دارد یا خیر؟سکوت کرد.

  2. سپتامبر 23, 2009 در 10:20 ب.ظ.

    به نظر میرسد هاشمی نتوانسته است خبرگان را راضی به تکان خوردن نماید.از نظر حقیر که به قول صاحبخانه سبزمان همه چیز را فلسفی-منطقی میبینم احتمال دارد هاشمی از خبرگان حذف شود!!.در هر صورت من این موضوع رابه فال نیک میگیرم.جنبش سبز باید خطوطش را کاملا با نظام کنونی جمهوری اسلامی روشن کند.بنده شخصا در هیچ مسابقه ای ندیده ام بازیکنی برای دو تیم بازی کند.!!
    هاشمی و رهبری باید تمام برگهایشان را رو کنند.این بازی مهم است.
    اما در ورای همه این اتفاقات نفس گیر در داخل ایران چشم راست من به نیویورک است…
    از دوستان محترم تقاضا میکنم نطق 45 دقیقه ای رئیس جمهور اوباما را بشنوند تا با من هم عقیده شوند که اتفاقات بزرگی در راه است.قضاوت با شما…

  3. سپتامبر 23, 2009 در 10:41 ب.ظ.

    بنده ضمن تحسین نگاه فلسفی-منطقی زبان سبز عزیز که امیدوارم در هر جای جهانست عمرش پر برکت بادا-دوست دارم در پاره ای اوقات نگاهی کمدی به وقایع داشته باشم.به نظر بنده ایجاد فضای رسانه ای کاملا جدی برای بعضی اتفاقات عالم سیاست ظلم فراوانی به تاریخ است.انصافا حیف نیست کسانی چون ا.ن را صدر اخبار قرار داد؟.یک ادم که تمام عشقش جلب توجه است آنگونه که حاضر است به خاطرش آدم بکشد چرا باید مورد توجه جدی قرار گیرد.این بابا را بهتره دوستان و هموطنهایمان آنقدر در ترافیک نیویورک گیر دهند که اصلا به هیچ کاری نرسد.مردم ایران هم از صحنه های جالب این ماجرا فیلم گرفته و به ما نشان دهند.ما هم کلی بخندیم.باور کنید به همین راحتی میشود خندید و جنبش را خنداند.
    هر وقت هم دلمان برای جدی بودن تنگ شد سخنرانی بسیار قوی آقای اوباما را گوش کنیم…
    باور کنید در تمام طول 45 دقیقه سخنرانی بدون متن ایشان یک تپق که هیچ»بلکه کلمه ای اضافه هم ندیدم.و جالب انکه هیچ تمایز و تناقضی با تعالیم اصیل دینی خصوصا دین مبین اسلام در این سخنان به چشم نمیخورد بلکه براستی تایید ی اخلاقی»هنرمندانه و انسانی از دین اسلام است.
    کاش علمای علام در این خصوص واکنشی نشان داده و رایشان را در مورد صحبتهای ایشان اعلام کنند.بدون شک اگر با نگاهی واقعگرا و بی غرض به سخنان اوباما توجه شود دلیلی برای دشمنی با آمریکا از سوی ملت ایران نمیماند.

    • زبان سبز
      سپتامبر 24, 2009 در 9:57 ق.ظ.

      نغمه سبز جان ، سلام
      1. چرا انصافا حیفه کسانی چون احمدی نژاد را در صدر اخبار جهان قرار داد اما اگر هدف حذف تفکر احمدی نژادی باشد ، نه تنها حیف نیست بلکه با ارزش است .
      2.راستش به همین راحتی نمی توان خندید .. پوزخند شاید …
      3.من قلبا اوباما را دوست دارم همان طوری که ماندالا را دوست دارم و عیدالکریم سروش را .. همان طور که گاندی را … نه بخاطر شباهت ها ، به خاطر انسانها و انسان بودن و خلاصه به خاطر خودم .
      4. از تحسین و تمجیدتان و دعای به حقتان ممنون .
      سر سبز و برداو باشید …

  4. سپتامبر 24, 2009 در 6:15 ق.ظ.

    با سلام، من هم نامه ی ایشان را خواندم. خطر متعلق به امروز و دیروز نیست، خطر از هنگامی ظاهر شد که آیت اله خمینی گفت » قلم ها را بشکنید.» اگر سن آقای دکتر بهشتی کم است، آقای موسوی حتما این فرمان را بخاطر می آورند. و از آن زمان تا حالا هزاران نفر کشته شده اند، در زندان ها پیر شدند و در بدر شدند. وقتی قرار باشد حکومت از نظرگاه های ایدالژیک پیروی کند و نه از خواست مردم، نتیجه اش همین می شود. هر چه در وهم حکومت دینی پافشاری شود، سرانجامش دردناک تر می شود. اختیارات رهبری را در قانون اساسی بخوانید و بگویید این اختیارات عجیب و غریب را کی به ایشان داده است؟ خب این سرنوشت برای همه ی کسانی است که در پایه ریزی این قانون اساسی بویژه اختیارات رهبری نقش مهم داشتند از جمله پدر جناب آقای دکتر بهشتی. بجای این همه روضه خوانی بهتر است که اصلاح قانون اساسی بویژه کاهش وظایف و اختیارات رهبری مورد توجه قرار گیرد.

    • زبان سبز
      سپتامبر 24, 2009 در 9:46 ق.ظ.

      خلیل بزرگوار ، سلام .
      1. این آقای بهشتی فرزند دکتر بهشتی معروف نیست . ایشان بهشتی شیرازی هستند نه حسینی بهشتی .
      2. حتی اگر هم فرزند دکتر بهشتی معروف باشند باز هم بر ایشان خرده ای نیست .
      3. خدایی من و شما که سن مان می رسه ، دکتر بهشتی روضه خوان نبود ، خامنه ای بود ولی بهشتی غیر از اینها بود . این که در آزمون قدرت مردود می شد یا نه کاری ندارم .
      4.این اصلاح قانون اساسی که همه آرزویش را داریم ،راهکار عملی رسیدن به اوون چیه ؟ غیر از این روشی که باید جامعه را به آن استانه رساند . وگرنه دوباره من وشما باید تجربه دومین انقلاب رو هم داشته باشیم که ظاهرا هیچکدام از نتیجه آن راضی نیستیم . ..
      سر سبز باشید

  5. Pirzad
    سپتامبر 24, 2009 در 6:42 ق.ظ.

    حضورنغمه سبزـ ته موضوع خیلی طنز نخواهدبود طرف میلیاردهادلارخارج ازایران روی مغز ساده انگار توده عرب ومسلمان خرج کرده الان رسیده به مرحله بهره برداری اینهمه پول بیزبان ما رادرکشورهای عربی جهت ایجاد شبکه های تحت فرمان خرج کرده دو جنگ ازمایشی رااخیرا جهت ارزیابی توان رزمی-دولتی طرف مقابل راه انداخته کلی ادم کشته شدند الان شب وروز درارزوی حمله اسراییل بسر میبرند تا بتوانند هرانجه از دست رفته را بدست بیاورندو رهبری جهان اسلام رابدست بگیرندازنظر اینها اولین کشور که بدست جواهند اورد مصر خواهد بودبعد نوبت کوچکتر ها خواهد رسید. من هم جای متولیان امورباشم رییس جمهور فعلی رابه هر شکل نگه خواهم داشت به ایشان خوب نگاه کنیددرهرموقعیتی به اسراییل حمله میکنه قطعا مصرف داخلی نداره رفتن احمدی نژاد یعنی پایان همه سالها نقشه های مالیخولیایی تسلط بر قسمت بزرگ و ثروتمندی ازجهان.

  6. Pirzad
    سپتامبر 24, 2009 در 7:14 ق.ظ.

    همه انهایی که بامقوله جامعه شناسی اشنایی دارند میدانند ایران وایرانی عزیزازسالهای دورالگوی رفتاری منطقه بوده انقلاب مشروطه ملی شدن نفت بیست و هشت مردادانقلاب اسلامی همه بفاصله چندسال روی خیلی ازکشورهای منطقه تاثیر گذاشت به باور من غرب دربرابر جنبش سبز غافلگیر شده ودرحال حاضر قادربه قبول این وضعیت وپیروزی جنبش نیست چون بخوبی ازتاثیر ان برکشورهای همسایه اگاه هسست لذا اصلانبایدبه حمایت هیچکدام ازاین بلوکها دل بست

    • زبان سبز
      سپتامبر 24, 2009 در 9:59 ق.ظ.

      سلام
      1. این غاف گیر شدن نکته جالبیه . حائز توجه . اگر چه من با شما موافق نیستم .
      سر سبز باشید . به امید دیدار

  7. مهشيد
    سپتامبر 24, 2009 در 9:37 ق.ظ.

    خاك بر سر مثل تو و تمام لاشي هاي جنبش سبز كه آبروي ما حاميان راستين ميرحسين را برديد. خاك بر سر اون جنده‏اي كه به اراجيف تو مي گه تحليل فلسفي منطقي. خاك بر سر فلسفه بيچاره و منطق بدبخت. الاغ اول برو اطلاعات سياسيت را كامل كن بعد كدگشايي كن كون گشاد. عليرضا بهشتي شيرازي با دكتر عليرضا بهشتي كه فرزند شهيد بهشتي است كه حتما باباي لاشي تو اون موقع هم بهش فحش مي‏داده، فرق داره ابله. كمتر بزن يا اگر حشرت بالاست صابئنتو عوض كن. حيف … خر كه نثار جنبش سبز شماها بشه!!!

    • زبان سبز
      سپتامبر 24, 2009 در 9:51 ق.ظ.

      مهشید مهربان ِ عزیز ، سلا م .
      1. کجای این نوشته گفته بهشتی شیرازی با حسینی بهشتی یکیه !! تازه در متن هم دقیقا به این تفاوت اشاره شده .. ببین :
      …. امروز یادداشت جدیدی از آقای علیرضا بهشتی شیرازی …
      2.این بهشتی شیرازی هم به همون اندازه به موسوی نزدیکه ها !!
      3. اون چیزی که در مورد بابای من گفتی درست نیست . تازه من خودم بابام !
      4.مهشید جان ، حامیان راستین میر حسین ، این جوری حرف نمی زنند . یه جور دیگه حرف می زنند . مثلا فلسفی یا مثلا منطقی …
      در هر صورت امیدوارم همیشه سبز باشید و سبز بمانید و سرسبز باشید .

  8. ج.آزاد
    سپتامبر 24, 2009 در 9:37 ق.ظ.

    ایت تحلیل زیبا سه نکته اساسی را اشاره کرده که برای من به فراخور علائقم جالب ترین آن تحلیل اولی است که عنوان نوشته هم به آن اشاره دارد .در باب تائید این بند :

    .. کلمات علمای لغت فهمیده می شود که ولایت به معنای قیام به امر شخص یا شیء است که همان تولی امور و تصدی آن می باشد. «ولی» به معنای متولی امور، معنای شایعی برای این لفظ است…
    منبع :

    ولایت الهی و حکومت اسلامی (1) (37 صفحه – از 13 تا 49)
    مجلات : فقه و اصول » فقه اهل بیت (فارسی) » پاييز 1385 – شماره 47 »
    نويسنده: مومن قمی، محمد

  9. pirzad
    سپتامبر 24, 2009 در 1:11 ب.ظ.

    زبان سبز عزیز قسمت (حریف همه میشوند بجز واقعیت) عالی بود تاریخ را که میخوانی از اسکندر مقدونی تا همین نزدیکیهای خودمان پشت چند نفر را به خاک رسانیده و جام زهر را به چند نفر خورانیده و باز هم خواهدرساند و خواهد خورانداین واقعیت گردن کلفت- لامذهب اهل ساخت و پاخت هم نیست

  10. سپتامبر 24, 2009 در 5:22 ب.ظ.

    سلام دوست عزيز وبلاگ خوبي داريد اگر مايل به تبادل لينک بوديد اول ما با مشخصات زير لينک کنيد و به ما خبر دهيد تا شما را لينک کنيم
    اسم : **// خبرگزاري جنبش سبز آزادي خواه \\**
    آدرس:http://jonbeshgreen.tk

    ((((((((به اميد ايراني آزاده)))))))))

  11. حامد یوسفی
    سپتامبر 27, 2009 در 11:50 ب.ظ.

    نمی‌دانم آیا کامنتم تکراری است یا نه. فقط خواستم یک خطای کوچک را اصلاح کنم. علیرضا بهشتی شیرازی مدیر نشر روزنه و سردبیر روزنامه کلمه سبز است و دکتر نیست. او با دکتر علیرضا حسینی بهشتی که استاد دانشگاه تربیت مدرس و فرزند شهید بهشتی است فرق دارد.

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: