خانه > باز هم سبز شدن ِ روشنفکران ! > باز هم سبز شدن ِ روشنفکران !

باز هم سبز شدن ِ روشنفکران !

23  خرداد 88 با یکی از دوستانم در خصوص بازداشت های  پس از انتخابات تلفنی صحبت می کردیم . آن روز هر دو بر آن عقیده بودیم که  با این کار می خواهند اتاق ِ فکر ! موسوی  و کروبی را تضعیف کنند . چند روز بعد که جنبش ِ سبز  بدنیا آمد ، هر دو  به اشتباه خود پی بردیم  و بی تعارف اقرار کردیم که  اساسا ً این بار  ، اتاق ِ فکری وجود نداشت .  البته در این میان سخنان دوستم شنیدنی تر بود . او عقیده  داشت  : کودتاچیان ، اتاق ِ فکر اصلاحات   را به جای ِ اتاق ِ فکر جنبش ِ سبز گرفته اند  و این شری است که بانی خیر خواهد شد . البته آن دوستم معتقد بود  : اصلاحات اگر اتاق ِ فکر مناسبی داشت که به این زودی  در بازی قدرت شکست نمی خورد  و آن دوست ِ ناباب !  تا جایی پیش رفت  که اندکی ابراز ِ خوشحالی کرد که   جنبش ِ سبز با اتاق ِ فکر ِ اصلاحات شکل نمی گیرد !

امیدوارم ، سوء تفاهم نشود  اما در این شرایط ِ سخت  و حساس ِ تاریخی ،  تعارف   جایز نیست . امروز که سخنان  باقی و جلایی پور و محدثی و قائمی راد را در  سایت نوروز دیدم ، دانستم که آن دوست پر بیراه نگفته بود .گویا جنبش ِ سبز برای بعضی ها تنها یک   سوژه ی جدید است که  مجال مناظره و مکاتبه و روشنفکری را  فراهم می کند . نسبت جنبش ِ سبز با دین و دین سبز و جنبش  های سبز ، فرصتی هم  برای «سبز شدن ِ » روشنفکران  است .  البته به قول   یکی از دوستان ِ نغز گو   «هر سبزی سبز نیست » .

به بنده حق بدهید که بسی  نگران باشم  واندکی تلخ  . به اشاره بگویم .  اصلاح طلبان ِ بزرگوار  بهتر است به جای ِ ادای روشنفکری به  رفتار حزبی و سیاسی ِ خود بپردازند  و گرفتار دفاع از هم حزبی های دربند خود باشند نه  نگران ِ تعریف و اصلاح ِ جنبش ِ سبز . فعلا  رسایی و صفار هرندی  دارند ادای آنها را در می آورند ، نگران باشند که جای ِ آنها را نگیرند . نه ! نه !!  جنبش ِ سبز نیازی به  اصلاح  ندارد .

این اشارت ِ تلخ ، البته  ! به معنای نفی اصلاحات و دستاورهای خاتمی ِ بزرگ و اندیشه های حجاریان ِ کبیر نیست . محض اطلاع ، نگارنده پیش از دوم خرداد هم ،  پیرو و حامی  و همراه  ِ مشی اصلاح طلبی و اصلاحات بوده است و از این پس هم  خواهد  ماند اما  بر این باوراست  که جنبش ِ سبز نه ماهیت و نه منشاء  مشترکی با  اصلاحات ِ برخاسته از دوم خرداد ندارد . به اختصار ،   خاستگاه جنبش ِ سبز اعاده ی یک حق است و خاستگاه اصلاحات اصلاح یک روش . جنبش ِ سبز یک جنبش ِ ایجابی  ِمثبت برای اعاده ی حق ِ «رای » یا همان حقِ حداقل ی زندگی  ِ اجتماعی است و  اصلاحات ِ دوم خرداد یک مشی سلبی ،  برای نفی ِ روش های  سیاسی و اقتصادی ِ جریان ِ  حاکم  .

  1. سبزعلی
    نوامبر 18, 2009 در 2:46 ب.ظ.

    هر لحظه به شکلی بت عیار درآمد…
    دوست عزیز گرچه اگر تفاوتهای خاستگاهی-زمانی را در نظر بگیرم این استدلال درست است ولی من بر این باورم که هریک از این جنبشها در واقع ادامه حرکت تکاملی جامعه ایران هستند که از مشروطه و شاید پیش از آن آغاز شده اما در هر زمان با توجه به بسترهای اجتماعی به صورتی خود را نشان داده است.
    اما با نتیجه استدلال شما موافقم که عدهای اگر هم قرار است نقش روشنفکر معرکه را بازی کنند بهتر است فیلمنامه جدید را بخوانند نه اینکه همان دیالوگهای قدیمی را بلغور کنند.

  2. زبان سبز
    نوامبر 18, 2009 در 4:31 ب.ظ.

    من با این «روشنفکرهای معرکه » مشکل دارم .
    روشنفکر هایی باسابقه ی نظامی ، سیاسی ريال حکومت و البته رانت خوار

  3. ali
    نوامبر 19, 2009 در 11:44 ق.ظ.

    سلام.نامه یک مادر و پاسخ آیت الله منتظری.

    به جای قاتل ندا نامزد او را دو ماه زندانی کردند!!!!

    چه افرادی و ارگان هائی می توانند عامیلن قتل دکتر پوراندرجانی باشند؟

  4. هههههههههههه
    نوامبر 24, 2009 در 10:34 ق.ظ.

    خاتمي بزرگ و حجاريان كبير هههههههههههه
    يه مشت كوچيك و خرد مثل شما ها اينارو بزرگ و كبير و هههه كردن

  1. No trackbacks yet.

بیان دیدگاه