خانه > ناز ِ هاشمی و نیاز ِرهبری > میان عاشق و معشوق ، فرق بسیار است

میان عاشق و معشوق ، فرق بسیار است

منبع : جرس نویسنده: سارا زرتشت

میان عاشق و معشوق فرق بسیار است
چون یار نــــاز نماید ، شما نیــــاز کنید

(حافظ)

.

حاج حسن آقا تبسمی کرد وگفت :«.خب این که غیر از من، همه آدم حسابی ها را در کنار آقای هاشمی قرار داده اند به ضررشان است » .

این نقل قول کوتاه از سید حسن خمینی کافی بود تا ،  پیام ِ  اصلی ِ  نشریه ی همت ، به روشنی به گوش ِ همه  برسد  . سایت آینده هم سنگ تمام گذاشت و به بهانه ی پشت ِ صحنه ی گزینش  » امت ِ امام خامنه ای » لیست كاملی را از از همه ی کسانی را که به روایت ِ این نشریه ،  پشت سر رهبری ایستاده اند و او را امام ِ خود کرده اند ،  یکی یکی نام برد  و غایبان را  هم بی نصیب نکرد و  البته یادآور  شد : »  اولین نشریه‌ای كه برای رهبر انقلاب عنوان «امام خامنه‌ای» را به كار برد، نشریه «پیام دانشجو» متعلق به حشمت‌الله طبرزدی بود كه مدتی بعد با افراط و تفریط‌های خود به اپوزیسیون جمهوری اسلامی پیوست».

سرانجام ، رهبری هم ،  پیام ِ همت را گرفت  .  تصویر کوچک ِ احمدی نژاد در حالی که خود را پشت ِ رهبری پنهان نموده است  ، تکرار دوباره ی نام طائب در فهرست ِ آینده  و تبسم ِ کوتا ه سید حسن  ، گویای ِ آن بود که  او  در قامت ِ امامی است که جلوتر از مامومان ِ خود  ،  در مقابل ِ  همه ی یاران هاشمی ایستاده است  .

اما ؛  آیت الله  خامنه ای ، نه می خواهد در مقابل هاشمی رفسنجانی قرار بگیرد و نه آن را به صلاح  خود و حکومت می داند . او هاشمی را به خوبی  می شناسد  و بیشتر از «دیگران » به توان  ِسیاسی هاشمی آگاه است و  برخلاف دیگران  که در بازی با هاشمی رفسنجانی ، چیزی برای از دست دادن ندارند و به هر قیمتی می خواهند او را پایین بکشند ،  می داند که  این هاشمی است  که  می تواند همه را با خود پایین ببرد .

آخرین سخنان رهبری در ديدار شوراى هماهنگى تبليغات اسلامى ، نشان داد که از اوضاع چندان هم  بی خبر نیست اما ، در این لحظات ، مردد ، مستاصل و نیازمند است  .  مردد در تصمیم گیری  ، مستاصل در  بازی ِِهاشمی  و نیازمند به اعلام مواضعی شفاف .

رهبری –به خوبی –  از تاریخ آموخته است که از دی تا بهمن راهی نیست ! و می داند که بیست و دوم بهمن می تواند هرچه را در نهم دی ماه رشته اند، پنبه کند .  می خواهد قدر لحظه ها را بداند  و  اعلام می کند « شناسایی لحظه ها و انجام کار در لحظه ی نیاز چیز مهمی است » و « شناختن موقعيت، فهميدن نياز، حضور در لحظه‌ى مناسب و مورد نياز؛ اين اساس كار است  كه مومن بايد انجام بدهد» و تاکید می کند « روز23 تیر هم ،  نياز لحظه‌ها بود، يك كار متعارف و معمولى نبود.  كار نهم دى ماهِ امسال هم همين جور بود.» و تذکر می دهد « راهپيمائى مردم در بيست و دوى بهمن با همه‌ى عظمتى كه دارد  يك كار متعارف است، يك كار روان‌شده است، شناخته‌شده است، متوقع است كه انجام بگيرد و انجام ميگيرد»

سایه ی سنگین  22 بهمن بر سر نهم دی ماه ، حرکت سریع لحظه ها و اعلام «نیاز ِ رهبری»  برای تصمیم گیری  و رفع ِ  استیصال او  در این جمله ها موج می زند .البته  آیت الله خامنه ای این یکی را از تاریخ نیاموخته است ! و متاسفانه ، خواسته ی خود را ، وظیفه ی دیگران می داند.  آنجا که مدام  بر وظیفه ی دیگران تاکید می کند و می گوید « .. مكرر در ماه‌هاى گذشته عرض كرده‌ام.. همه وظيفه دارند؛ بيشتر از همه، خواص؛ و در ميان خواص، بيشتر از همه، آن كسانى كه مستمعين بيشترى دارند، شنوندگان بيشترى دارند. » و این بار وظیفه ی خواص و خواسته ی رهبری  ، اعلام «مواضع شفاف»  است تا  او بتواند بر تردیدها غلبه کند .  مواضع ِ شفافی که می تواند از این پس یک «شاخص» و یک «معیار» قرار گیرد  . این سخن آخر رهبری است :

«اين يك شاخص است: كى به شفاف‌سازى كمك ميكند و كى به غبارآلودگى كمك ميكند. همه اين را در نظر بگيرند، اين را معيار قرار بدهند.»

خواص و مخاطب ِ خاص

آرش سیگارچی  ، سخنان رهبری را دعوت به دوئل بزرگ می خواند  و مخاطبان ِ  خاص رهبری را ، موسوی و کروبی می داند  نه  هاشمی و خاتمی . اما ، نگارنده  ،  بر این باور است  ، هاشمی رفسنجانی اصلی ترین مخاطب  ِ رهبری  در این سخنرانی است  . مخاطبی که بیشتر از همه مستعمین دارد و » مکرر در مورد سکوت ِ او عرض کرده است «.

هاشمی رفسنجانی ،  اما  ، «ناراضی» است .عوامل ِ این نارضایتی  پنهان نمانده است  .   سایت ِ آینده  به خوبی به عوامل ی این نارضایتی پرداخته است . آینده از  خوش‌بینی بیجا و هدررفتن فرصت طلایی‌ حل بحران گله  می کند و می گوید :

.. در حالی كه كمتر از یك ماه تا برگزاری راهپیمایی 22 بهمن كه از سوی بدنه اجتماعی معترضان به عنوان فرصتی دیگر برای ابراز وجود اعلام شده باقی مانده است، تلاش‌های مؤثری در حل بحران اجتماعی موجود در كشور به چشم نمی‌خورد…

… «رویه ی صدا و سیما » اگر چه اقدام مثبتی محسوب می‌شود، اما بسیار دیر و با روندی كند و متناقض به پیش می‌رود و در فواصل بحث مناظره‌كنندگان، شعارهای تحریك‌آمیز و تند روز نهم دی ماه از همین برنامه پخش می‌گردد.
انتظار ریزش معترضین و اقناع آن‌ها نسبت به انتخابات و حوادث پس از آن در حالی از سوی مسئولان نظام مطرح می‌شود كه رسانه ملی طی هفت ماه گذشته عملاً اقدام موثری در جهت اقناع این بخش گسترده از مخاطبان خود كه بسیاری از آنان به رسانه‌های غیررسمی نظیر شبكه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های اینترنتی دسترسی دارند، به عمل نیاورده و دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و قضایی هم اقدام آشكاری در جهت مجازات نیروهای متخلف در حوادث 25 خرداد، 30 خرداد، 18 تیر، كهریزك و روز عاشورا مشابه دادگاه‌های فعالان سیاسی به عمل نیاورده‌اند و همچنان خط اصلی نظام، وادار كردن معترضان به انصراف از اعتراض از طریق جنگ روانی و ایجاد فضای سنگین در جامعه است در حالی كه ناكارآمدی این روش اثبات شده است.

و البته سخن آخر آینده هم شنیدنی است :

چهار هفته تا راهپیمایی 22 بهمن فرصت باقی‌مانده است كه می‌توان با استفاده از شیوه‌های عقلانی و پایبندی به قانون نسبت به حل یا دست كم كاهش ابعاد بحران اجتماعی موجود اقدام كرد، پیش از آن‌كه فضای نسبتاً آرام فعلی با دمیده شدن در آتش زیر خاكستر دوباره ملتهب گردد.

آینده ،  از آتش و دود و خاکستر می گوید و این یعنی هاشمی رفسنجانی ناراضی است و شاهد غیبی آن که ،  یک روز اپس از سخنان رهبری  ، دوباره  فیلم و متن  آخرین سخنرانی هاشمی در 26 تیرماه 88 ، بر تارک ، تارنمای ِ هاشمی ظاهر می شود  تا اعلام کند  خواسته ها همان است که بود   و  حسین ِ مرعشی  هم بنالد که  چرا از ظرفیت هاشمی برای ِ حل بحران استفاده نمی شود و  به اشاره بگوید  هاشمی رفسنجانی قادر به حل بحران است .  مختصر آن که ،  اگرچه  هاشمی  عاشق است ، اما از معشوق  ِ خود ناراضی است   و مادامی که  چنین است  این» ناز»  و آن  «نیاز» را پایانی نیست .

اینجا ایران است و میان این  همه ناز و نیاز ، بحران ادامه دارد . تند روها می تازند . دستگیر می کند . تهمت می زنند ، دروغ می گویند ، پرده می درند و ویران می کنند .  تفرقه می اندازد و خودشان هم متفرق شده اند . دولت ِ کودتا زمین گیر شده است و لاف زن تر از همیشه . مجلس ناراضی است !!  اعضاء کابینه به خوبی از هم اطلاع ندارند و مدیران در همراهی با دولت مردد شده اند . کارمندان نا فرمانی می کنند و معترضات هر روز بیشتر می شوند  . نقدی شدن یارانه ها هم  که  خبر- خطر ِ    شورش ِ نان را می دهد .

.

..

زندگی اما  جاری است .  جنبش  سبز آرام است . سران جنبش ِ سبز با آرامش بر خواسته های خود  تاکید می کنند . حکایت  این روزها ، حکایت ِ آرامش ِ قبل از طوفان است .  شمارش معکوس برای بیست و دوم بهمن  آغاز شده است . گویی امسال از  برف و سرما خبری نیست ، بهمن ِ سبز در راه است

.

.

منبع : جرس نویسنده: سارا زرتشت

  1. لیلا
    ژانویه 20, 2010 در 7:59 ب.ظ.

    بی تعارف متن فوق العاده س.

  2. احسان
    ژانویه 20, 2010 در 8:06 ب.ظ.

    موافقم . با لیل هم همینطور . هاشمی خوب کسایی رو دورو برش داره

  3. sh.faraz
    ژانویه 20, 2010 در 9:29 ب.ظ.

    انتخاب عنوان و عکس با هر کبوده خوش ذق بوده . تحلیل بسیار دقیق است مجبور شدم دو سه بار برگردم عقب .خواندنش کار هر کسی نیست ولی جمله های آخرش خستگی را از تن آدم بد می کند . سبز باشید به امید پیروزی

  4. x6
    ژانویه 20, 2010 در 10:20 ب.ظ.

    به کوری چشم شیخ زمستونم بهار شد!

  5. احمد عین اللهی
    ژانویه 21, 2010 در 4:56 ق.ظ.

    اگر قرار باشد کسی مو ضع خودراروشن کنداین آقای خامنه ای, شورای نگهبان و مافیای غارتگران در سپاه است. آنها باید تا ۲۲ بهمن مشخس کنند کنند که اگر «جمهوریت» را قبول ندارند با یک رفراندوم نام نظام را «حکومت اسلامی » بگذارند و تکلیف مردم را روشن کنند

  6. آزاد
    ژانویه 21, 2010 در 5:02 ق.ظ.

    اظهارات اخیرآقای خامنه ای شباهت زیادی به سخنان بوش دارد ، زمانی که بوش کشور های دنیا را به دو دسته موافق با سیساست های آمریکا یا دشمن قلمداد کرد.
    حالا ملاحظه می کنیم آقای خامنه ای نیز از همان منطق استفاده میکند و اگر کسی نظری کاملا شفاف اما غیر از نظر او را داشته باشد پس نظرش شفاف نیست!!!! به عبارتی هم موضع با آقای خامنه ای یعنی شفاف!!
    غیر هم موضع با آقای خامنه ای یعنی نا شفاف

  7. wind
    ژانویه 21, 2010 در 5:08 ق.ظ.

    چه متن قشنگی…….

  8. فرهاد .ع
    ژانویه 21, 2010 در 7:19 ق.ظ.

    تحلیل منطقی و متفاوت بود خانم زرتشت . ورود و فرود بسیار جالبی به موضوع داشتید حظ بردم انتخاب عنوان هم کم نظیر بود .
    قلمتان بردوام باد .

  9. ژانویه 21, 2010 در 8:45 ب.ظ.

    سلام، تحلیل خوبی بود، متشکر

  10. Reporter
    ژانویه 23, 2010 در 4:46 ق.ظ.

    بينظي بود كارتان حرف ندارد قلمتان سبز باد.

  1. ژانویه 21, 2010 در 3:04 ق.ظ.

بیان دیدگاه