خانه > پیام سبز > برای مجتبی سمیع نژاد

برای مجتبی سمیع نژاد

مجتبی جان سلام

حق با توست . آنچه تو نوشته ای ، همان است که باید می نوشتی و آنچه من نوشتم همان است که باید نوشته می شد . به قول خودت« واقعیت دو رو»  دارد  . پس ،  یک رویش  سهم من یک رویش سهم تو  و البته یادمان باشد :  واقعیت ، پُـر « رو»  تر از این حرف هاست  !

مجتبی جان ؛ تاج زاده اکنون برای ما یک نماد است . نمادی از مقاومت و نافرمانی مدنی . باید به این نماد بپردازیم تا بتوانیم جلوتر برویم . تا روزی از دست نمادها  آزاد شویم و به واقعیت برگردیم . همان واقعیتی که تو از آن گفته ای . همان دوستانی که سهمشان بی نامی است . همان ها ، کمانگرها و روناک ها …

مجتبی جان ؛ به تاج زاده می پردازیم ، چون به ندا پرداختیم میان آن همه شهید . به سهراب پرداختیم میان آن همه جوان  تا از این گذر تقاص خون جوانانمان را بگیریم . می فهمی که …

مجتبی جان ؛  شاید آنچه در یک هفته بر یک زندانی بی نام می گذرد ، سالها و ماهها بر تمام فعالان سیاسی و صاحبان نام نگذشته باشد . اما راهی جز این برای دفاع از آن زندانی بی نام  نمی شناسم .  اساسا زندانی شدن تاج زاده ها  تنها خیری که دارد آشنایی با نام هایی چون فرزاد کمانگر است . باور کن همین ..

اما مجتبی جان ، کمی بیشتر اگر با  نوشته ام بودی   می دیدی که کلمات من هم همان  را می گویند که تو  گفته ای ! حتی این  جمله  هم که تو از او نالیده ای  :

از روزی که پروژه ی دستگیری  فعالان  سیاسی شکست خورد ه است
و دولت کودتا ، مجبور به آزاد کردن  تدریجی اسیران  شده است

و حتی آن جا که گفته ام :

در میان  زندانیان صاحب نام ، تاج زاده ، تنها کسی  بود که در دادگاه حضور یافت ،  اما از خود دفاع نکرد..

می بینی مجتبی جان !  من هم در نوشته ام  از زندانیان   به بی نام و بانام ، فعال سیاسی و فعال مطبوعاتی و فعال حقوق بشر و شهروند عادی گفته ام و تاج زاده را در «جای خود» ستوده ام .

سخن آخر ؛ مجتبای عزیز ! دست برنمی دارم  و می نویسم ، یعنی تو هم دست بر ندار و بنویس . من از تاج زاده اگر نوشتم  یعنی تو  کمانگر را بنویس .  من از ندا که نوشتم ، یعنی تو باید از احسان بنویسی . من از موسوی که گفتم یعنی تو آزادی را دریاب ، من از مرده ها که نوشتم ، یعنی تو از زنده ها بنویس  . من از  شاخه می گویم و  تو ریشه ها را دریاب . من  رویاهایم را نقاشی می کنم و تو  واقعیت  را تصویر کن  . من با تو سخن می گویم و تو مرا فریاد کن …

درخت با جنگل سخن مي گويد
علف با صحرا
ستاره با كهكشان
و من با تو سخن مي گويم
نامت را به من بگو
دستت را به من بده
حرفت را به من بگو
قلبت را به من بده
من ريشه هاي تو را دريافته ام
با لبانت براي همه لبها سخن گفته ام
و دستهايت با دستان من آشناست
در خلوتِ روشن با تو گريسته ام
براي خاطر زندگان,
و در گورستان تاريك با تو خوانده ام
زيباترين سرودها را
زيرا كه مردگان اين سال
عاشق ترينِ زندگان بوده اند..

سارا زرتشت

———————————–

و ببینید : جوابیه  مجتبی سمیع نژاد  به سارا زرتشت :

سارا  سلام ؛ مرا ببخش اما حق با تو نیست، نه این که نیست، همه‌ی حق با تو نیست، چرا که من از تو تنهاترم. بسیار  تنهاترم . ادامه …

  1. Mahasti
    مارس 12, 2010 در 4:50 ق.ظ.

    Besyar Ziba bood
    beh omid azadi hameh hammihanam.
    dorood bar azadi
    nang bar estebdad
    ma bishomarim.

  2. مارس 12, 2010 در 1:23 ب.ظ.

    سلام . دوست توانگرم …
    توانگري در بيان سخن !!
    ضمن تبريك و شادباش بابت آزادي مصطفي تاجزاده
    با صحبت هاي تو كاملا موافقم … مجتبي دوست بسيار نازنيني هست ؛ ولي يك اشكال بزرگ مجتبي اين هست كه با نمادها كاري ندارد ،‌مجتبي از كساني صحبت مي كند كه نوشته هايشان … عقايدشان … حرف زدنشان مخاطب خاص دارد ؛‌زماني كه پدرم از تلويزيون صداي آمريكا خبر و تصاوير مربوط به ازادي تاجزاده رو ديد و شنيد و سخنراني تاجزاده را بر عليه دبير شوراي نگهبان شنيد دچار چنان شعفي شد و چنان تاثيري گرفت كه مطمئنم با خبر آزاد شدن 10 زنداني كم نام و نشان برابري مي كرد … واقعيت امروز ما همين است !!! عمده مخاطب جامعه ما -امثال پدر بنده- كه پيگير اخبار هستن از امثال تاجزاده و نبوي نماد مي سازند و اسطوره مي سازند براي مقاومت و مبارزه ، آنها فرزاد كمانگر را نمي شناسند
    مجتبي سميعي ن‍اد دوست بسيار نازنيني هست ،‌ولي متاسفانه از روزي كه بشكل حضوري در نمايشگاه كتاب مشهد ديدمش … شايد به جرم داشتن اندكي اختلاف سليقه در بينش ديني و حكومتي … ديگر آن رفيق تمام عيار سالهاي اول دوران وبلاگ نويسي م نشد … شايد خودش دليل بهتري دارد براي اين … !!؟؟؟

  3. مارس 12, 2010 در 2:02 ب.ظ.

    براي مجتبي عزيز نتونستم تو وبلاگش نظر بنويسم … شايد كه خواننده اين سطور باشد !!؟؟؟ نمي دانم !!! ولي خواستم يك جايي حرفهام نوشته بشه
    اينا رو تو وبلاگ مجتبي مي خواستم بنويسم :
    سلام مجتباي عزيز !‌
    خوب كردي كه نوشتي از سارا تنهاتري … آري ! حركت بر خلاف جريان آب ، هر چند گاهي قابل تقدير ،‌اما مي داني كه سخت است . دوست نازنينم ! با بتها بايد جنگيد ولي در مورد نمادها نه ! بايد در كنارشان ايستاد و مبارزه كرد … نلسون ماندلا را مي شناسي .. خيلي بهتر از من هم مي شناسي
    اگر بجاي ماندلا كه سمبل شده بود و اسطوره … اگر به جاي او 1000 نفر فرزاد كمانگر هم آزاد مي شدند رژيم آپارتايد با چنان سرعتي و با چنان جسارتي شكست نمي خورد
    پاسخ مطلب : براي مجتبي سميعي نژاد را در همان مطلبي كه سارا برايت نوشته بود نوشته ام … اصلا دوست ندارم وارد بازي كلامي زيباي شما بشوم … ولي اين را بدان برادر كه : نمادها و اسطوره ها از نيازهاي مبارزه هستند … آزادي امثال تاجزاده تبعاتي دارد … شايد در وراي اين آزادي ها ديگر هيچوقت فرزاد كمانگر زنداني نشود … شايد !!

    • سارا زرتشت
      مارس 12, 2010 در 2:15 ب.ظ.

      سلام و ممنون فرهاد عزیز / از اظهار لطفت ممنون
      من هم موفق نشدم برای مجتبییام بزارم اما مهم ترین چیزی که می خواستم به او بگویم همین است که تو گفته ای و چه خوب گفته ای :
      » دوست نازنينم ! با بتها بايد جنگيد ولي در مورد نمادها نه ! …نمادها و اسطوره ها از نيازهاي مبارزه هستند … آزادي امثال تاجزاده تبعاتي دارد … شايد در وراي اين آزادي ها ديگر هيچوقت فرزاد كمانگر زنداني نشود … شايد !!»

  4. شهرام
    مارس 13, 2010 در 5:29 ق.ظ.

    سلام
    من آقای مجتبی سمیع نژاد رو نمیشناسم
    اما لطفا بفرمایید دست از این لوس بازیها بردارید. من تنهاترم, اینها نمادن پس خوب نیستن… بریزید دور این قرتی گریها رو
    آخه جنبش بی نماد مثل شیئ با نام میمونه.
    نماد چیزیه که با اون کل رو خطاب میکنن. این آقا هنوز تو مقدمات مونده و مبارزه هم میخواد بکنه….

    • مارس 13, 2010 در 7:00 ب.ظ.

      شهرام جان
      با شما موافق نیستم . همون طوری که خانم زرتشت هم جواب دادن نوع اعتراض یا مبارزه و یا حتی بیان نظر در این خصوص می تواند زبان های مختلف داشته باشد .
      اتفاقا بر عکس شما من معتقدم که روح کلام هر دو یکی است اما سخن آقای سمیعی نژاد باید باشد تا بعضی چیزها فراموش نشوند و سخن خانم زرتشت باید باشد تا به بعضی چیزها برسیم .

  1. مارس 12, 2010 در 2:25 ق.ظ.

پاسخی بگذارید

